Kreatywność w pracy

Kreatywność stała się w ostatnich latach kluczową kompetencją na rynku pracy. W wielu ogłoszeniach o pracę można zaobserwować chęć posiadania pracownika z tą cechą. Pracownik przyszłości będzie zatem zmuszony wyróżniać się nieszablonowym sposobem rozumowania oraz wysokimi kwalifikacjami. Można więc uznać, że umiejętność ta jest konieczna, co więcej można nawet domniemywać, iż inwencja będzie traktowana jako waluta przyszłości.

Kreatywność jest stylem psychologicznego funkcjonowania, który charakteryzuje się między innymi otwartością i ciekawością poznawczą, tolerancją na wieloznaczność oraz motywacją wewnętrzną – będącą podstawą stałej zdolności jednostki do tworzenia nowych idei i rozwiązań, umiejętności myślenia poza schematami. Idei niebanalnych i nietypowych, zależnych od ludzkiego potencjału oraz wiedzy.

Polska to kraj dążącym pod względem gospodarczym do standardów zachodnich. Spójrzmy więc na przykład Stanów Zjednoczonych, których gospodarka oparta jest na wiedzy. Właściwe jest przytoczenie w tym miejscu tezy Richarda Florida, mówiącej o klasie kreatywnej, czyli grupie osób będących główną siłą napędową rozwoju ekonomicznego miast postindustrialnych w Stanach Zjednoczonych. Według jego tezy: „kreatywność społeczeństwa rośnie wraz z rozwojem klasy kreatywnej”. Rozwój tej klasy w oczywisty sposób wiąże się z coraz większym udziałem w społeczeństwie osób o wykształceniu wyższym, a także nieustannie zmieniającymi się oczekiwaniami pracodawców wobec pracowników. Taki rodzaj umiejętności ma często swój początek wśród bogactw zaplecza kulturowego wyniesionego z domu rodzinnego lub pozyskanego na drodze edukacji. Natomiast na nowoczesnym rynku pracy coraz większe znaczenie mają umiejętności nierutynowe interaktywne oraz analityczne.

Prawidłowość tę można zaobserwować na przestrzeni lat. Sto lat temu gdy na rynku pracy dominowały prace fizyczne, kreatywność nie była wymagana, ani tez pożądana. Dziś, kiedy świat posuwa się naprzód w błyskawicznym tempie, pracodawcy poszukują nietuzinkowych osób, o niezwykłym rozumowaniu i innowacyjnych pomysłach. Kreatywność i innowacyjność są działaniami, dzięki którym przedsiębiorstwo zmierza do sukcesu. Aby ten sukces odniosło, potrzebuje pracowników nastawionych na osiągnięcie wysoko umiejscowionych celów oraz zmotywowanych do działania. Pomysłowość jest warunkiem koniecznym, choć nie jedynym i niewystarczającym innowacyjności. Awangardowość można określić jako urzeczywistnienie kreatywności. Łącznikiem pomiędzy tymi dwoma pojęciami jest postawa proinnowacyjna, czyli rzeczywiste zainteresowanie wdrożeniem kreatywnych pomysłów połączonych z gotowością do wzięcia odpowiedzialności za implementacje projektu. Jak wskazują badania, istnieje związek pomiędzy tymi dwoma koncepcjami. Zmiany, których doświadczają przedsiębiorstwa w otoczeniu o dużym nasileniu konkurencji oraz dużej zmienności, są często nieoczekiwane i radykalne. Potrzebne jest zatem działanie wymagające wyobraźni i twórczości zarówno od kadr kierowniczych, jak i pracowników.

Organizacje nowatorskie charakteryzują się specyficznym ukierunkowaniem na kreatywność i innowacje. Są miejscami pracy przepełnionymi oczytanymi i inteligentnymi ludźmi, z niestandardowym sposobem myślenia. Dają ogromne możliwości rozwoju oraz samodoskonalenia. Dlatego kreatywność stała się umiejętnością teraźniejszości i przyszłości oraz wymogiem koniecznym dla uzyskania dobrego stanowiska oraz satysfakcjonującej pracy. Ważna jest świadomość, że w współczesnym świecie kompetencja ta odgrywa ważną rolę na rynku pracy.

Możesz również polubić…